Joanna Szafran-Biały i Piotr Młynarczyk - podsumowanie koncertu

b_180_160_16777215_00_images_events_20131215_koncert_podsumowanie_20131215_11.JPG

W niedzielę 15 grudnia 2013 r. gościem cyklu "Muzyka na deser" byli: flecistka Joanna Szafran-Biały, grająca na flecie barokowym traverso oraz Piotr Młynarczyk grający na basowej violi da gamba. Artyści wykonali koncert zatytułowany "Muzyka z barokowych komnat", w programie którego znalazły się utwory Blaveta, Hotteterre’a, Boismortiera, Sainte-Colombe'a, Abla i Hume’a.

Pani Joanna ukończyła studia muzykologiczne na kierunku historia sztuki U.J. w Krakowie, a następnie KUL w Lublinie. Jest instruktorem muzyki w znanym zespole "Scholares Minores pro Musica Antiqua" w Poniatowej - prowadzi naukę gry na dętych instrumentach dawnych. Obecnie studiuje flet traverso w Zakładzie Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu pod kierunkiem prof. Karoliny Zych.

Piotr Młynarczyk uczył się gry na wiolonczeli w klasie Siergieja Rysanova w PSM w Częstochowie, którą ukończył w 2009 roku. W tym samym roku rozpoczął studia w klasie violi da gamba Kazimierza Pyzika w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Obecnie kontynuuje studia w specjalności viola da gamba w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie Justyny Krusz. Ponadto brał udział w wielu kursach m.in. u takich specjalistów jak: Paweł Głombik, Marcus Mollenbeck, Guido Balestracci, Mauro Valli i Bruno Cocset.

W puławskiej willi Samotnia artyści wykonali koncert zatytułowany "Muzyka z barokowych komnat, a w programie znalazły się utwory kompozytorów francuskich, angielskich i niemieckich z okresu od I połowy XVII wieku do końca XVIII w. Jako pierwszy zaprezentował się Piotr Młynarczyk, wprowadzając sentymentalny nastrój w solowym Preludium e-moll Jeana de Sainte-Colombe (syna) na violę da gamba. W dalszej kolejności mogliśmy usłyszeć na przemian sonaty lub suity na flet traverso i b.c. oraz utwory na gambę solo. Pani Joanna z niezwykłą lekkością i biegłością znawcy interpretowała II Suitę Jacquesa-Martina Hotteterre’a, pełną karkołomnych ozdobników. Kolejne utwory fletowe: I Suita Josepha Bodin de Boismortiera i I Sonata Michela Blaveta wymagały już zdecydowanie mniej wirtuozerii, ale większego skupienia na budowaniu nastroju w poszczególnych częściach. Pani Joanna doskonale operuje miękkim dźwiękiem fletu traverso, a przy udziale Piotra Młynarczyka realizującego basso continuo muzyczny dialog dwóch instrumentów dawnych brzmiał dla współczesnego słuchacza wielce przekonująco i ciekawie. Niezwykle barwna i pełna zmiennych nastrojów była muzyka na violę da gamba. Spośród kilku utworów prezentowanych przez pana Piotra wyróżniały się trzy miniatury Tobiasa Hume’a: A Humorous Pavin, A Souldier’s Gaillard i Harke, Harke. Ten kompozytor zaskakuje muzycznym humorem, zastosowanymi technikami i spójnością kompozycji. Piotr Młynarczyk, będąc w posiadaniu znakomitego instrumentu – kopii violi da gamba wg Groblicza – w pełni mógł oddać zamysły kompozytorów, wzbogacając je energią i siłą swojej własnej, ciekawej osobowości.

Tym dwojgu młodym artystom pozostaje życzyć wielkiej kariery i dalszego rozwoju artystycznego.

Ewa Rauner-Bułczyńska

 

Dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Puławy mogliśmy w 2013 roku usłyszeć 4 ciekawe koncerty kameralne i przyczynić się do promocji znakomitych, młodych wykonawców.
Kwiaty dla artystów ufundowała Kwiaciarnia Violetty Woszczyk.
Koncerty kameralne prowadziła Ewa Rauner-Bułczyńska.
Składam serdeczne podziękowania wszystkim współorganizatorom cyklu "Muzyka na deser".

gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1